Sokszor ennyi is elég ahhoz, hogy belesüllyedj a kudarc élményébe, ami hosszú időre eltünteti a motivációdat, megfosztva olvasóidat a kiváló tartalmaktól. Teljesen természetes, ha úgy gondolod további 10 000 órát kell az íráskészséged tökéletesítésére szánni. Valószínűleg ez azért erős túlzás.
Valójában a megoldás sokkal egyszerűbb, mint ahogy várnád. Írj kevesebbet, és a szövegedet varázsold könnyen olvashatóvá, csak annyit kell tenned, hogy felhívd rá a figyelmet.
Gondolj csak arra, hogyan használod az internetet, amikor új Információ után kutatsz. Nem találod meg az oldalon, amit szeretnél vagy nem veszed észre. A lényeg, valószínűleg nem vesztegetsz el órákat arra, hogy végig böngészd. El fogsz kattintani, és ott fogsz elidőzni, ahol hamar megkapod a kérdéseidre a válaszokat.
Mi tehetsz annak érdekében, hogy szövegeid maradásra csábítsák az olvasókat?
Nos ahhoz, hogy sikeres legyél az online világban, el kell felejtened az irodalom órán tanultakat.
A weboldalakon az emberek először „magukba szkennelik” az információkat. Gyorsan átfutják a szemükkel, és ha hasznosnak találják a tartalmat, akkor kezdik el részletesen feldolgozni a szöveget.
Ezért, ha egy összetettebb témáról szeretnél írni, akkor érdemes megfontolnod azt, hogy milyen módon tagolod és emeled ki a fontosabb közlendődet. Ez egy egyszerű módja annak, hogy az embereket később is vissza csábítsd oldaladra. Könnyen emészthető, ellenőrzött adagokban kapják meg a szükséges információkat.
A bekezdéseket mindig a következtetéssel kezd, vagyis hátulról kerüld meg a dolgokat, míg a következő mondattal támaszd azt alá. Ezzel segíted az olvasót abban, hogy feltűnés nélkül, pontról pontra fogadja be a tartalmat, mintha csak egy hosszú csúszdán menne lefele.
Csak néhány percedbe kerül, hogy olyan elsöprő szövegből alkoss meg egy bejegyzést, amely beszippantja az olvasót.
1. Bekezdésekről komolyan
Még a legbonyolultabb tartalmak is sokkal „olvasó barátabbá” tehetők, ha bátran használod a bekezdéseket. Itt van néhány tipp, amivel még vonzóbbá teheted őket:
- Készíts vázlatot papíron – Egy szövegírónak térre van szüksége, hogy a tartalom belső működését egységesen lássa.
- Határozd meg a hangnemet - Az olvasót nagyban befolyásolja a megfelelő hangnem, ezért finomíts Te is mindig az írói hangodon az egyes bekezdéseknél.
- Változtass az ismétlődő szavakon - Egy szerzőnek nem mindig könnyű meglátnia, hogy hol használt többször egy szót. Ezért, hogy ne ess bele a „beleolvasás” csapdájába, készíts listát azokról a szavakról, amelyeket gyakran használsz a vázlataidban. Így szükség esetén időben tudod módosítani a cikket.
- Válaszd a tömörséget – A terjengős bejegyzésekben gyakran található kettő-három olyan mondat is, ami ugyanazt a gondolatot tartalmazza, csak eltérő megfogalmazásban. Tartsd fejben, a cikk legyen rövid, ezért először mindig alakíts a bekezdéseken.
- Ne félj az egy mondatos bekezdéstől - Lényegre törő. Ütős.
Próbálj meg néha egy-egy bekezdést pusztán egy mondattal leírni.
2. Vonzó alcímek
Az erős főcím létfontosságú eleme a szövegnek ahhoz, hogy az olvasónak lehetőséget adj a valós tartalom leellenőrzésére.
Ugyanennyire fontos egy szilárd alcím, ami folyamatosan leköti az olvasókat, mintegy „mini főcím” segít, hogy tovább kalauzolja a közönséget a szövegben.
- Az alcímek felhívják a „gyorsolvasók” figyelmét arra, hogy milyen tartalomról is van szó - Annak érdekében, hogy a türelmetlen látogató elkötelezze magát, írj olyan alcímeket, amelyek szemérmetlenül népszerűsítik a témát.
- A jó alcím „eladja” az olvasónak a tartalmat – Emeld ki az egyes bekezdésekben megjelenő előnyöket.
Miután megírtad az alcímeket, nézd át őket. Gondold át, vajon az olvasók pontosan miként fogják értelmezni ezek alapján a tényleges információkat.
3. Használj listákat
- Olyan hatással vannak az olvasóra, amelynek nem tudnak ellenállni.
- Könnyen alkalmazható „olvasóbarát” módszer, ami több pontban mutatja be a tartalmat.
- Mivel kiemelkedik és elkülönül a többi szövegrésztől, ezért egyfajta vizuális élményt is nyújt az olvasónak.
4. Emeld ki a tartalmat
A szövegszerkesztő félkövér kiemelésével a fontos fogalmakat azonnal az olvasó látókörébe csúsztatod, így egy pillanat alatt átolvassa és kiválasztja a számára érdekes információkat.
- Ismételj az érthetőség kedvéért - Ha a tartalom kellően fontos, akkor érdemes megismételned. Különösen, ha egy cselekvésre buzdító felhívásról van szó.
- Ismételj humoros részeket - Az ismétlődő poénok, a vicces nyelvezet- és a motívumok különlegesen erős kapcsolatot teremthetnek olvasó és az író között.
- Túl sok? - Az ismétlés leginkább a cselekvésre ösztönzésnél, valamint bonyolult vagy nehezen megvalósítható ötleteknél működik. A stratégiai ismétlés pedig nem egyenlő a tartalommal.
Tipp: Ne emelj ki mindent, főleg, ha ugyanazt a hatást érnéd el vele, mintha „vékonyan” maradna.
5. Használd a számok erejét
A számok használata egy hihetetlenül hatékony módszer arra, hogy a bejegyzésedet vonzóbbá tedd. Ezzel felhívod rá a figyelmet, és egyben motiválod az olvasót. Gyakran meggyőzőbbé teszi a szöveget, ha a főbb pontokat számozással emeled ki. Nézd csak meg, működik-e!
6. Ellenőrizd a szöveget, hogy a „szkennelőből” igazi olvasó legyen
Miután tökéletesen kivitelezted az alcímeket, áttekinthetően beszámoztad és listáztad a bekezdéseket, kiemelted a legfontosabb gondolatokat, olvasd át újra.
Mit gondolsz? Felkelti az olvasó figyelmét?
Tényleg kihúztad a legérdekesebb és legjellemzőbb szavakat, azokat a szavakat, amelyek a látogatót igazi olvasóvá teszi?